יוצאות מן הכלל - פודקאסט מספר 52 - יעל וינשטוק שמש

אישה, כסף, החלטה

האורחת: יעל וינשטוק שמש

07.05.24

אפשר גם להאזין בפלטפורמות השונות:

פיתות בייתיות
מה שעשיתי בשבת במקום לכתוב כשלא מצאתי בבית חדר משלי

וירג'יניה וולף
כמעט אפשר היה להגדירה כברת מזל, יחסית לילדה שנולדה בשנת 1882. ביתו של עורך ומבקר ספרות מכובד שאמנם לא זכתה לחינוך פורמלי מחוץ לבית כמו אחיה הבנים אך כן קיבלה גישה חופשית לספריה שהיתה בבית וזכתה ללמוד יוונית וגרמנית בבית ספר בלונדון. רק שהרכב המשפחה כלל שני אחים חורגים מנישואים קודמים של אמה שהתעללו בה מינית שנים ארוכות ואב שסבל מהתקפי חרדה. וירג'יניה עצמה סבלה ככל הנראה מהפרעה דו קוטבית ואמה נפטרה כשהיתה בת 13.

אני קוראת על וירג'יניה וחושבת לעצמי – אלוהים תשמור. אישה, ילדה, עוברת חיים כאלו ומצליחה לשים על הנייר רעיונות שרלוונטיים גם יותר ממאה שנים קדימה.

חדר משלך
בשנת 1928 העבירה וירג'יניה סדרה של הרצאות במכללה הראשונה של אוניברסיטת קיימרידג' שאיפשרה לימודים לנשים. ההרצאות עסקו במקומה של האישה בספרים – כגיבורה וכסופרת. המאמר "חדר משלך" הודפס לצורך שימוש בסדרת ההרצאות ופורסם מאוחר יותר כספר.
הספר נכלל ברשימת מאה הספרים של המאה ה20. כמה ספרים שכתבו נשים יש ברשימה? שאלה מעולה. 11. אחת מהן תחת שם בדוי של גבר. מה שנקרא Self explanatory.
אגב הופתעתי, חשבתי שיהיו עוד פחות.

אם לך, כמו לי, לא יצא לקרוא ספרים שנכתבו בתקופה ההיא, אספר שההבדל בין מצבן האמיתי של נשים לבין איך שתוארו בספרים היה פשוט בלתי נתפס. הנה ציטוט:

"וכך עולה דמות מורכבת ומוזרה עד מאוד, שבדמיון יש לה חשיבות מדרגה ראשונה, אבל למעשה, היא חסרת משמעות לחלוטין. היא מככבת בדפי הספרים מכריכה לכריכה, אך נעדרת לחלוטין מההיסטוריה. היא חורצת גורלות של מלכים וכובשים בספרות היפה, אך למעשה היא הייתה המשרתת של כל גבר שהוריה הכריחו אותה לענוד את טבעתו על אצבעה. חלק הגון מהטקסטים מלאי ההשראה והמחשבה העמוקה נובעים מפיה בספרים, בעוד שבחיים האמיתיים היא בקושי יכלה לקרוא ולכתוב, והייתה רכושו של בעלה." (חדר משלך – פרק 3)

חדר משלך?
וירג'יניה אומרת שכדי לכתוב, נדרש חדר משלך. זה יכול להיות חדר פיזי. כזה עם שולחן. כזה שיש לך בו פרטיות. שקט. כזה שמותר לך לשבת בו בלי להתחבא. זה יכול להיות חדר במובן של מקום שאני מאפשרת לעצמי בתוך הראש, רשות לפנות זמן כדי לכתוב. ג'יין אוסטין פרסמה את כל ספריה בעילום שם בעזרתו של אחיה וזכתה להכרה רק לאחר מותה כאשר אחיינה כתב את זכרונותיו. ג'יין כתבה את "גאווה ודעה קדומה" ויצירות נוספות כאשר היא מסתירה את הכתיבה מפני אנשים שמחוץ למשפחה – אורחים ומשרתים ותוך כדי מילוי תפקידיה הרשמיים בבית. וירג'יניה מעלה שאלה מעניינת – האם הרומן יכול היה להיות טוב עוד יותר לו היה לג'יין חדר משלה?

קפיצה להווה
בשבת כתבה לי חברה שדוחה איזו משימת כתיבה כבר שנה שהצליחה להתקדם!
נס ממש.
באותו סופש בן זוגה לקח את הפעוט בן השנתיים לקמפינג והיא ישנה לילה שלם. קמה רעננה ופנויה נפשית ופיזית ובאיזשהו שלב במהלך היום התיישבה לכתוב.
חדר משלך.

רק מה העניין?
חדר משלך עולה כסף.
בין אם זה כסף עבור חדר נוסף בבית; כסף עבור תמיכה וטיפול בילדים; כסף לצאת מהבית ליום יומיים להתבודד עם הכתיבה; כסף להוריד אחוזי משרה בעבודה כדי לפנות לעצמי זמן; כסף להוציא חלק ממטלות הבית למיקור חוץ.
כסף

נפגשתי עם יעל לשיחה על נשים וכסף עם התמקדות בקבלת החלטות.
ניסיון לפענח את הסיבות למצב העגום בו גבר ממוצע ימות עם יותר מדי כסף ואישה ממוצעת תמות עם פחות מדי כסף (הכתבה המצויינת של רוני דורי בתגובות).
האם אנחנו באמת יודעות פחות או רק תופסות את עצמנו כיודעות פחות? למה נוח לנו להעביר את האחריות לכסף לבן הזוג ולמה זה רע?

אי אפשר לדבר יותר מדי על נשים וכסף.
בואי להקשיב.

מעניין? יש עוד:

יעל ממליצה על קבוצת הפייסבוק חתול פיננסי ועל הפודקאסט Afford Anything

אפשר לעקוב אחר יעל בלינקדאין

לכתבה של רוני דורי בכלכליסט

כמה מילים על יעל וינשטוק שמש:

יעל וינשטוק שמש היא רואת חשבון עם ניסיון עשיר בתפקידים בכירים בתעשיית הבנקאות בארץ ובארה"ב. פועלת במרץ להעלאת מודעות של נשים לנושאים פיננסיים והקימה את 82percent למטרה זו.

שתפו את הפרק