יוצאות מן הכלל - פודקאסט מספר 59 - ד"ר מיכל הרשמן שטרית

מי אני ומה המסר שלי? תקשורת אפקטיבית

האורחת: ד"ר מיכל הרשמן שטרית

01.07.24

אפשר גם להאזין בפלטפורמות השונות:

עדי קוראת ספר ליד הבריכה
אני בתפקיד ניצב במסיבת סיום כיתה ה' בבריכה

היודעת

אני מלמדת כימיה ואנליזה של מזון כבר יותר מעשר שנים. בשלב הזה של חיי, אין שאלה שתישאל ע"י סטודנט.ית ולא אוכל לתת לה תשובה בביטחון של 80% ומעלה. במקרה חירום אני מאמצת את הפרקטיקה שלמדתי בחיל האויר: נכון או לא נכון – חרטט(י) בביטחון. הביטחון בידע שיש לי מאפשר לי התמודדות קלילה גם עם שאלות בנושאים אחרים. אני נכנסת לכיתה כמעט בלי לעבור על החומר לפני והשיעורים עוברים בהצלחה ובכיף.

הלא יודעת

לקראת סיום הדוקטורט והמעבר לשלב הבא בחיים (הגיע הזמן למצוא את הדבר הזה שארצה לעשות כשאהיה גדולה), התייעצתי עם חבר הייטקיסט על איזה רעיון שחשבתי עליו. הצגתי לו את הפרטים והוא שאל שאלות שעל רובן לא היתה לי תשובה. אמרתי לו שאני לא אוהבת להיות במקום שפוסל רעיונות "כי ככה אי אפשר לעשות", שאני מרגישה שלא מבינה מספיק כדי לראות את התמונה המלאה. הוא צחק ואמא לי שלפי איך שאני יושבת בכסא רואים שלא נעימה לי הסיטואציה.

אמא

בת הכמעט 12 שלי מספרת סיפורים ארוכים ומלאי פרטים על אירועים שקרו לה במהלך היום. היא מקפידה לדייק בשמות ובסדר האירועים, עושה הפסקות קצרות לסקירה של אירועי העבר אם נדרש ומבקשת את חוות דעתי בכל שלב בסיפור. אנחנו דנות על חלופות פעולה שונות ובשלב כלשהו אני מסכמת ב"לילה טוב" כדי שנוכל שתינו להתקדם לשינה או למשמרת ג'.

החופרת

בן הכמעט 14 מתקשר במשפטים של 2 מילים גג. רוב המילים שלו מורכבות משתי אותיות. כשהוא שולח לי אימוג'י או סרטון בטיקטוק זה משמח אותי באופן שניתן להשוות למאפה איכותי. זמן של שנינו יחד בלי טלפונים ביד מושג בתמורה לסושי או המבורגר מחוץ לבית. כשאני מחברת שני משפטים או חלילה שלושה באופן רציף אני זוכה לכינוי חופרת.

אמא לבת

אמא שרוצה שהבת שלה תוכל לעשות כל מה שתרצה. שתזכה להזדמנויות שוות ללא קשר למגדר. שכשתשמע "לרוץ כמו בת" תדע שזה אומר לרוץ הכי מהר שאפשר. שתאמין בעצמה ושהסביבה תשדר לה שהיא יכולה פשוט ככה. לא בזכות או בגלל.

אמא לבן

אמא שרוצה שהבן שלה יוכל להביע רגשות. גם מחוץ לבית. שתהיה לו האפשרות לאוורר את האיכסה בלי להיחשב "חלש" או "לא גבר". אמא שרוצה שהבן שלה יכבד ויעריך א.נשים לפי יכולת ולא לפי איברי גוף שקיימים או שלא.

בת זוג

לפני שנתיים בערך הפסקתי להשתמש במילה "בעלי". המילה מעצבנת אותי מהסיבות הברורות (מעניין, הסיבות ברורות, או שזו רק אני?) של המשמעות הכפולה בשפה העברית. לא מזמן סיפרה לי קולגה שגם באנגלית המילה husband נגזרת מהמילה husbandry שמשמעותה תירבות והרבעה של חיות ויבולים 😤. בן הזוג שלי לא מרוצה מהשימוש במונח "בן הזוג" אך בהיעדר אלטרנטיבה ראויה, זה המצב כרגע.

כולנו מחזיקות עשרות תפקידים.
בת זוג, אחות, אמא, בת, חברה, מנהלת, עובדת, you name it.
בכל תפקיד אנחנו מישהי קצת אחרת.

נפגשתי עם ד"ר מיכל הרשמן שטרית לדבר על תקשורת אפקטיבית. מיכל אומרת שללא תלות בתפקיד אותו אני ממלאת ברגע נתון, ישנם כמה עקרונות שניתן ליישם כדי להפוך את התקשורת לטובה יותר. פרק מלא בתכלס שניתן ליישם כבר מחר בבוקר.

בואי להקשיב ושתפי אם אהבת.

נגן וידאו אודות פרק מצולם ביוטיוב

מעניין? יש עוד:

ניתן לקרוא עוד באתר שלה.

מיכל ממליצה על הספרים "תחשבו שוב" (אדם גרנט), "כוס הקפה שגרמה לי להתאהב" (תלמה ליבל) ו"שקט" (סוזן קיין).

פודקאסט מומלץ: בול בפוני של בת חן פרימור יוסף

כמה מילים על ד"ר מיכל הרשמן שטרית:

ד"ר מיכל הרשמן שטרית היא מומחית לתקשורת, מנהיגות ורטוריקה, מרצה וחוקרת באוניברסיטת חיפה ופעילה חברתית.

שתפו את הפרק